Ananas som smakar gammal strumpa

Nu sitter jag här i skrivande stund mellan två tomma sängar då mina kamrater har flyttat in i sina lyor. Har tv:n på i bakgrunden och det är en film med Johnny Depp, Nick of Time, fick jag reda på efter lite googlande. Den är självklart dubbad och rösterna passar inte bra till skådespelarna. Jag undrar verkligen om det är samma personer som dubbar alla filmer och serier, det låter så när jag zappar runt mellan kanalerna. I vilket fall är det väl nyttigt för mig att hålla igång spanskan på detta vis. ☺

Började dagen med att äta LUNCH på TGB (The Good Burger) som är en kedja här i Madrid. Den finns kanske i fler länder, i don't know, Internet är för långsam för att jag ska orka googla om allt. Det var en god burgare, åt pulled pork hamburgare och klyftpotatis. Vi har ännu inte testat äta frukost här. Vi har varit lite sega morgonen så när det ändå närmar sig lunchtid så kan man äta sig något mer mättande. (Vi har inte så höga förväntningar på frukosten här.)

Idag har både Philip och Linnéa köpt sig ett par snygga och sköna Nike-skor. Man blev lite sugen själv. Men det får bli en annan gång i så fall. De har så himla mycket skor här och många billiga också. Men Converse, Nike, Adidas etc. är inte så mycket billigare. Men man fick upp ögonen för dem, har inte riktigt kollat på Nike-, Adidasskor etc. på länge.

Vi satte oss även på Llaollao, som är en frozen yogurt-kedja. Första gången jag skulle smaka på frozen yogurt och det var väldigt gott! Valde en med topping, två crunches (valnötter & någon chokladmüsli) och tre frukter (kiwi, mango och ananas). MEN, usch och fy, både Linnéa och jag tog ananas och den var ingen god. Alltså nu överdriver vi inte, det smakade som typ en gammal strumpa/fotsvett eller något. Det var en konstig eftersmak. Det var uäh. Mangon smakade inte heller någon vidare. Kändes inte så fräscht. Ironiskt när hela lokalen ser superfräsch ut. Finns fler frozen yogurt bars, så det får bli en annan nästa gång.

Ser god ut i alla fall. (Eller ja, yoghurten var ju god)

Linnéa och jag gick sedan runt i stan lite till, Philip gick tillbaka till hostelet en sväng. Därefter satte Linnéa och jag på en uteservering där ölen kostade 0.8€ och fick då ett meddelande av Philip "JAG SPRINGER!" och då joinade han oss strax därefter. Jag beställde en cola och Tinto de Verano som är väldigt lik sangria, fruktig och kall. Totalt blev det bara 1.6€, 0.6€ kostade colan. Vi åt sedan en liten "mellanmål" som vi beställde från deras tapas-meny. En klassisk spansk korv som var lite mörkare än vanligt, fick tips av en surfare från Chile som satt bredvid, kostade 2.5€. Så ja, Mercado Provenzal, det här stället är billigt och en favorit.

Linnéa och sin öl. Bilden till höger är korven som jag inte kan namnet på, får börja skriva ner sådant.

Vi gick sedan tillbaka till hostelet en sväng. De skulle packa sina grejer för att dra sig neråt till sina lägenheter. Jag hängde hemma och sedan möttes vi för att äta middag. Det blev en sen middag, som vi åt bara för att, vi var inte så värst hungriga egentligen. Eller borde inte kalla det för en SEN middag då vi är i Spanien, en normaltidsmiddag. Klockan var 22.30 och det var hur mycket liv som helst på gatorna och uteserveringarna var nästintill fulla. (Folk som både åt mat, drack etc.) Det var lite komiskt, vi hade spanat in tidigare idag på ett thaiställe som låg typ 5 meter bredvid, Yellow Grass, så vi bestämde oss för att äta middag där. Så vi flyttade oss bara ner några steg. Det var gottigt och mättande. Jag tog mixed vegetables, tofu och teriyakisås. Kände att det var så sent för en stor middag så detta var lagom samt att jag var sugen på grönsaker. Vi märkte även att på den här gatan bland alla människor och alla som satt på uteserveringarna så var det även en del prostituerade som stod vid varsitt träd ganska diskret. Det var även några under dagtid som man inte riktigt märkte egentligen. Men vi satt ju på uteserveringen ganska länge (så då förstod vi. Men sedan mot kvällen så var det ännu fler. En väldigt ovanlig syn speciellt mitt på en sådan stor och folkfylld gata.

Ingen HQ-bild, men detta var gott!

Oj, nu börjar det bli alldeles för sent. Så här blir det ju när man äter så sent (ok, borde sluta säga att man äter så sent)!

Lägenhet

Wiie! Nu har jag en lägenhet, flyttar in på måndag. Känns SÅ skönt. Tog den första jag besökte faktiskt, orkar inte riktigt leta i den här värmen och att det kunde vara andra som var intresserade samt så var utbudet ändå sisådär, inte många som passade mina krav. Jag hoppas att jag kommer trivas. Den ligger nära en stor park och tågstationen. Bra kommunkation till skolan och till stan. Inte riktigt i hjärtat av Madrid, mer där de vanliga familjerna/gamlisarna bor kanske. Med bra tillgång till los supermercados, big plus! Ena personen som ska flytta ut har bott där i fem eller sex år och en annan fyra år, de flyttar av vettiga anledningar som inte har något med lägenheten att göra, det känns skönt (hoppas att det stämmer). :) Bilder på själva lägenheten kommer en annan dag, nu får ni se lite på utsidan.

Igår åt vi ute på stan. Åt paella med svart ris som smakade gott trots att det såg lite märkligt ut. Drack även sangria som smakade bra, dock var den väldigt stor trots att jag tog en liten. Det var fin underhållning där med några som kom och sjöng, vissa lite sämre och en annan riktigt bra. Därefter gick vi till en slags "saluhall" som erbjöd en massa gottigheter, vi var dock proppmätta men köpte dricka. Jag drack en gazpacho, mumma! Vi gick därefter vidare till Plaza Mayor där det var någon konsert med klassisk musik, trevligt. Ska kolla upp vad det var. Blev dock väldigt varmt i själva massan. Vi märkte även att fram mot tio var det fler människor som åt, när vi letade efter ett ställe att äta runt klockan sex så var det många restauranger som skulle öppna klockan åtta. Vi får lära oss snart att komma in i spanska vanor.

Paellan på restaurangen Taberna la Taurina.

Madrid

Mitt privatrum på Hostel Valencia, väldigt mysigt och skönt med eget badrum.

Hej hej! Dags att börja blogga igen. Ska även skriva i min resedagbok, nu gäller det att dokumentera detta utlandsår. Är så nervös så att det känns som att jag ska spy. Ok, typ. Men sådana här känslor skriver jag istället i min resedagbok. Haha!

Jag kom fram igår halv tolv på kvällen. Flygbussen åkte runt tjugo i ett. Var framme i stan runt tjugo över ett. Fick kontakt med en trevlig tjej från Taiwan och en hjälpsam kille från Spanien. En bra start med andra ord. Jag och den taiwanesiska tjejen vid namn Christine satt på bussen ihop och läste lite om sevärdheter i Madrid. Sedan när vi kom fram så visste hon inte hur hon skulle ta sig till sitt hotell som ligger i Atocha, där jag ev. tänkt bo (får se). Vi gick runt och frågade taxichaufförer etc. om hur mycket det skulle kosta. Det var några taxichaufförer som var jättesnälla och beskrev vägen dit (!de ritade t.om. på ett papper hur man skulle promenera dit). Det slutade i alla fall med att hon tog taxin dit. Jag promenerade till mitt hostel som ligger på huvudgatan Gran Via. Skulle ta tio minuter enligt google maps, men med en stor resväska tog det kanske tjugo minuter. Det var i alla fall jobbigt och svettigt. Ibland var jag osäker på om jag gick rätt (trots att det var en enkel väg) men det gick bra att fråga de personer som var ute mitt på natten på spanska. (Alltså inga fulla människor, för i en storstad så är det inte bara fullisar som är ute mitt på natten. Hihi, LOVE!)

Första intryck:
  • STORA GATOR, herreguuuud. Ska visa sedan när jag har tagit massa foton. Med en rullande resväska och energibrist så kändes det som att jag gick flera km bara för att korsa en gata.
  • Klockan är över ett på natten och det finns VANLIGA MÄNNISKOR ute på gatan! Amaziing.
  • CITY LIGHTS
Jag just nu, första beställda dryck i Madrid: Caramel Frappuccino!!

Satt med en JÄTTESNÄLL mexikansk familj. Jag älskar hur folk kan vara så öppna och så sociala mot främlingar. Det borde alla vara. Jag ogillar att min spanska känns så begränsad nu men det gick ändå att kommunicera med dem. Bland annat fråga mamman  i familjen (som också heter Maria) vad jag hette och jag frågade vad de heter och hon presenterade dem alla. Känns ganska löjligt nu när jag skriver detta, men jag gör det ändå. Pojken i familjen hade gjort en liten film med mig i där det blåa monstret i Monster Inc skrämmer mig, men ja, jag visste ju inte att han gjorde en film så den såg ganska muppig ut. Så söt familj. När de skulle gå sade de lycka till och massa andra fina hälsningar. Blir helt tårögd. Min spanska är så krass och jag så ovan vid att prata spanska, detta gjorde att mina svar tillbaka var så stela och fåordiga. Hoppas att man får stöta på flera underbara människor, detta är ju bara första dagen så det har ju än så länge börjat så himla bra!

Nu ska jag vandra vidare, kan inte sitta inne hela dagen. Snart kommer mina två ekonomkompisar som jag har träffat en gång ute på någon kravall i Linköping. Vi ska bo på samma hostel i fyra nätter. Jag ska även besöka en lägenhet och whatsappa några fler personer. Borde även promenera runt i stan och känna efter lite vad som kanske är för mig. Kan ju inte lita helt och hållet på Google Maps och Google.

Kram på er! Jag saknar er. Jag saknar hem lite, men det gör man alltid i början av resan, tycker jag. Det går nog över sedan när jag har hittat en lägenhet och när allt rullar igång.