Madrid

Mitt privatrum på Hostel Valencia, väldigt mysigt och skönt med eget badrum.
 
Hej hej! Dags att börja blogga igen. Ska även skriva i min resedagbok, nu gäller det att dokumentera detta utlandsår. Är så nervös så att det känns som att jag ska spy. Ok, typ. Men sådana här känslor skriver jag istället i min resedagbok. Haha!
 
Jag kom fram igår halv tolv på kvällen. Flygbussen åkte runt tjugo i ett. Var framme i stan runt tjugo över ett. Fick kontakt med en trevlig tjej från Taiwan och en hjälpsam kille från Spanien. En bra start med andra ord. Jag och den taiwanesiska tjejen vid namn Christine satt på bussen ihop och läste lite om sevärdheter i Madrid. Sedan när vi kom fram så visste hon inte hur hon skulle ta sig till sitt hotell som ligger i Atocha, där jag ev. tänkt bo (får se). Vi gick runt och frågade taxichaufförer etc. om hur mycket det skulle kosta. Det var några taxichaufförer som var jättesnälla och beskrev vägen dit (!de ritade t.om. på ett papper hur man skulle promenera dit). Det slutade i alla fall med att hon tog taxin dit. Jag promenerade till mitt hostel som ligger på huvudgatan Gran Via. Skulle ta tio minuter enligt google maps, men med en stor resväska tog det kanske tjugo minuter. Det var i alla fall jobbigt och svettigt. Ibland var jag osäker på om jag gick rätt (trots att det var en enkel väg) men det gick bra att fråga de personer som var ute mitt på natten på spanska. (Alltså inga fulla människor, för i en storstad så är det inte bara fullisar som är ute mitt på natten. Hihi, LOVE!)
 
Första intryck:
  • STORA GATOR, herreguuuud. Ska visa sedan när jag har tagit massa foton. Med en rullande resväska och energibrist så kändes det som att jag gick flera km bara för att korsa en gata.
  • Klockan är över ett på natten och det finns VANLIGA MÄNNISKOR ute på gatan! Amaziing.
  • CITY LIGHTS
Jag just nu, första beställda dryck i Madrid: Caramel Frappuccino!!

Satt med en JÄTTESNÄLL mexikansk familj. Jag älskar hur folk kan vara så öppna och så sociala mot främlingar. Det borde alla vara. Jag ogillar att min spanska känns så begränsad nu men det gick ändå att kommunicera med dem. Bland annat fråga mamman  i familjen (som också heter Maria) vad jag hette och jag frågade vad de heter och hon presenterade dem alla. Känns ganska löjligt nu när jag skriver detta, men jag gör det ändå. Pojken i familjen hade gjort en liten film med mig i där det blåa monstret i Monster Inc skrämmer mig, men ja, jag visste ju inte att han gjorde en film så den såg ganska muppig ut. Så söt familj. När de skulle gå sade de lycka till och massa andra fina hälsningar. Blir helt tårögd. Min spanska är så krass och jag så ovan vid att prata spanska, detta gjorde att mina svar tillbaka var så stela och fåordiga. Hoppas att man får stöta på flera underbara människor, detta är ju bara första dagen så det har ju än så länge börjat så himla bra!
 
Nu ska jag vandra vidare, kan inte sitta inne hela dagen. Snart kommer mina två ekonomkompisar som jag har träffat en gång ute på någon kravall i Linköping. Vi ska bo på samma hostel i fyra nätter. Jag ska även besöka en lägenhet och whatsappa några fler personer. Borde även promenera runt i stan och känna efter lite vad som kanske är för mig. Kan ju inte lita helt och hållet på Google Maps och Google.
 
Kram på er! Jag saknar er. Jag saknar hem lite, men det gör man alltid i början av resan, tycker jag. Det går nog över sedan när jag har hittat en lägenhet och när allt rullar igång.

Kommentarer
Postat av: Felicia

Åh, kul att kunna följa dig via bloggen! Förstår att det är lite nervöst såhär i början, du är så modig! Det kommer bara bli bättre och bättre när du lär känna stan och får boende! Ser fram emot vår weekend där! <3 Kram!

Svar: Tack jiejie! ♡
h3llokitty

2014-08-28 @ 14:00:46
URL: http://flicky.blogg.se
Postat av: K'

Underbart!

Svar: ✌✌ ☺☺
h3llokitty

2014-08-30 @ 09:08:05
Postat av: yuling

nya stället man känner alltid nervöst i början!

Svar: Ja det är sant mamma!
h3llokitty

2014-08-30 @ 14:24:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0